woensdag 19 maart 2014

Leonie ter Veld, blogger van gewoonwateenstudentjesavondseet

Gewoonwateenstudentjesavondseet is het populaire eetblog van Leonie ter Veld waar ze (bijna) elke avond blogt over wat ze eet. ‘’Het is echt een super onhandige naam, maar het dekt precies de lading en de knulligheid van het blog.’’ Ze mag haar blog dan knullig noemen, ze heeft wel ruim 43.000 likes op Facebook en ontvangt elke dag 10.000 bezoekers op haar persoonlijke blog. We praten samen in een café over de trend van superfoods waar Leonie echt niet aan meedoet, ze geeft tips voor bloggers en vertelt over hoe ze binnen één dag een facebookhit is geworden. Hierover zegt ze ‘’Ik dacht oprecht dat Facebook stuk was.’’

‘’Ik doe vaak boodschappen bij de Albert Heijn voor mijn avondeten. Gewoon omdat die lekker dichtbij is, ik ben niet speciaal een AH-fan of zo.’’
Facebookhit
Op een vrijdagmiddag in juni had het blog op Facebook nog 1600 likes. Uit het niks groeide dit in één dag uit tot 25.000 likes. ‘’Ik dacht oprecht dat Facebook stuk was, dat er iets verkeerd was en dat het  morgen allemaal weer voorbij zou zijn.’’ Facebook was niet stuk, de pagina was ‘viral’ gegaan, dit lijkt op mond-tot-mond reclame, maar dan op internet. Wanneer een facebookvriend iets leuk vindt, komt dit ook weer in jouw timeline. ‘’Het was echt zó raar. Ik wist echt niet wat me overkwam! Ik zat te refreshen en steeds kwamen er honderd mensen bij, letterlijk zo snel. De volgende dag ging ik natuurlijk weer bloggen en ik dacht ’25 duizend mensen! Wat zou ik vanavond eens voor jullie gaan koken?’’’

Eetblog
‘’Ik had nooit gedacht dat ik een eetblog zou gaan maken. Ik heb in principe niks nieuws te vertellen over eten. Het is niet zo dat ik supergoed kan koken en ik zou je niet kunnen vertellen hoelang een broccoli nou precies op moet staan. Maar mijn blog is heel persoonlijk, dat onderscheidt mij. De Appie-app heeft bijvoorbeeld prima recepten, maar je kent de persoon daarachter niet. Het is geen student of net afgestudeerde die niet zoveel te besteden heeft.’’


Gezond?
Het blog staat vol met veel heerlijke recepten, maar deze zijn niet per se gezond. ‘’Mijn zelfgemaakte kapsalon is een van de best gelezen berichten.’’ Met trends als superfoods moet je niet bij haar aankomen. ‘’Daar ben ik echt totáál niet mee bezig. Soms hoor ik mensen over hun groene spinazie smoothie, dat die ‘zo megalekker’ is. Dat vind ik zo’n onzin, dat is gewoon niet lekker! Ik vind het echt jammer dat zóveel mensen zich focussen op slank zijn. Ik denk van ‘Jeeetje! Geniet er gewoon lekker van!’ Ik heb zelf natuurlijk makkelijk praten omdat ik kan eten wat ik wil, niet sport en alsnog niet aankom, maar ik vind een maatje 40 ,42 en 44 ook prima. Vanuit dat opzicht blog ik ook gewoon heel weinig over hele ‘slanke’ dingen. Ik eet het zelf gewoon niet, heb er weinig verstand van en ik wil het gewoon ook niet promoten.’’

Toch is er wel een gezonde kant aan gewoonwateenstudentjesavondseet: ‘’Ik eet heel gevarieerd en ik vind mijn mindset over eten gezond, je mag er gewoon van genieten.’’ Leonie blogt ook voor Foodness wat bekend staat om gezond eten. Hierover vertelt ze ‘’De meeste bloggers bij Foodness hebben heel veel verstand van eten. Op een bijeenkomst was er diëtiste aan het praten over Knor Wereldgerechten. Andere bloggers reageerden toen heftig ‘’Ohnee? Knor Wereldgerechten!? Slecht met E nummers dit en dat’’, terwijl ik de dag daarvoor nog spaghetti van Honig had gemaakt. De rest vindt het dan grappig en ze weten dat ik gezond ben op een andere manier.’’

Tips voor bloggers:
Andere bloggers opgelet! Omdat Leonie niet alleen via haar blog maar ook door haar studie interactieve media erg veel weet over succesvol bloggen geeft ze nog een paar tips: “Ten eerste, begin je blog omdat je het leuk vindt. Echt alleen hierom. Niet omdat je er geld mee wil verdienen of zo groot mogelijk wil worden. Ik heb zelf ook twee jaar geblogd voor 1600 mensen. Verder is het heel belangrijk om op jóúw manier te bloggen, zorg dat het persoonlijk is, het is je eigen product en dat moet het blijven. Vervolgens, kies een goede naam! Hoewel de lange naam van mijn blog ook mijn kracht is, zou ik toch adviseren: kies niet een hele lange naam, het is echt héél onhandig! Als ik een tweet wil doen met #gewoonwateenstudentjesavondseet, is mijn tweet al snel vol. Als laatste tip: gebruik veel promotie via social media, hierin kan je ook je blog persoonlijker maken, zodat mensen ‘vrienden’ worden met de persoon achter het blog.

Toekomst
Leonie heeft een druk bestaan want naast het bloggen heeft ze ook nog een fulltime baan bij het DeLaMar theater. Het bloggen zelf kost ongeveer 15 uur per week, waarvan ze de helft van de tijd bezig is met reacties en mails beantwoorden. Lachend voegt ze eraan toe ‘’En ik ben ook nog eens verslaafd aan de serie Lost, dus ik kom echt niet aan alle reacties toe elke dag.’’
Ze hoopt het bloggen fulltime te kunnen doen. ‘’Ik heb het idee dat wanneer ik er nog meer tijd in steek ik meer bezoekers zou krijgen en dus ook weer meer geld te verdienen.’’ Nu kan ze nog niet van de inkomsten van haar blog leven.Verder vertelt ze enthousiast over een plan voor de toekomst, maar eindigt het met ‘’dat is nog wel geheim hoor! Dat wil ik graag zelf naar buiten brengen.’’ Ik verklap het niet, dit interview eindigt dus met een cliffhanger, waarvan in het najaar (even wachten dus nog) meer bekend van zal worden via www.gewoonwateenstudentjesavondseet.blogspot.nl!

Emma Brink

Dit blog volgen? Dat kan gemakkelijk wanneer je de facebookpagina liked: www.facebook.com/humaninterestvanemma 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten